Prejsť na navigáciu

CDP radí ...

Pozícia IT manažéra v slovenských firmách, patriacich do segmentu SMB (stredný a malý podnik), býva zo strany managementu málokedy patrične doceňovaná. Napriek tomu, že ide o dôležitú rolu, zabezpečujúcu fungovanie podstatnej súčasti infraštruktúry podniku, stretávajú sa SK ITčkári s nepochopením, predovšetkým zo strany vedenia firmy.

Človek rozhodujúci o firemných peniazoch, tzv. Decision Maker (v skratke DM) má rozhodne veľmi zodpovednú úlohu - udržať pod kontrolou investície spoločnosti. Preto, keď príde na diskusiu o nákupe technológií a zariadení, stretnú sa na jednej strane ITčkár, ktorý apeluje na potrebu investovania do IT a bezpečnosti, a na druhej strane DM, ktorý vníma potreby IT najmä ako nákladovú položku či dokonca ako „nutné zlo“. Takto sa stáva, že ročný rozpočet na IT v SMB podnikoch býva často poddimenzovaný, ak vôbec nejaký ročný rozpočet existuje.
Potom nezriedka nastávajú situácie, keď ITčkári musia urgentne hasiť problémy. IT oddelenie sa dostáva pod veľký tlak, aby „zaplátalo“ diery, väčšinou s tým málom, čo v tom okamihu má k dispozícii. Problémy sa ale nestratia, iba sa nabaľujú a fungovanie firmy, ktoré je závislé na svojich dátach a technológiách, je ohrozené.

Tu je päť rád ako predchádzať problémom a ako o IT potrebách hovoriť s DM.

 

1. Hovorte jeho rečou

"Ešte to nejaký čas vydrží", ... "nám sa to nestáva" ... a podobné mylné názory často vedú k IT katastrofám. Niektorí ITčkári si pýtajú peniaze od DM na firemný IT rozpočet opatrne, akoby by si ich pýtali pre vlastnú potrebu. Tým nevedome vytvárajú dojem o nízkych nárokoch na fungovanie a bezpečnosť IT, čím sa nechtiac podceňujú obrovské riziká. DM rozmýšľa v číslach, a pretože celkom nerozumie IT procesom a pojmom, väčšinou ho zaujíma iba to, koľko čo bude stáť.

Hovorte s ním jeho rečou. Spomeňte finančné dopady možného poklesu produkcie, z dôvodu nefunkčnej IT infraštruktúry. Hasenie vzniknutých problémov a urgentné riešenia nákupov v dôsledku naliehavej situácie rozpočet zaťaží oveľa viac ako premyslené plánovanie. Takémuto jazyku bude rozumieť.

how-to-effectively-communicate-with-your-boss-810x380

2. Plánujte dopredu

Dobrý ITčkár už v predstihu vie, čo by v nasledujúcom období v podnikovej IT infraštruktúre bolo potrebné dokúpiť alebo obmeniť. Končiaci rok je ideálnou príležitosťou na to, aby ste takéto potreby spísali a vopred dali schváliť potrebný rozpočet.

Doprajte čas DM na zváženie vašich požiadaviek. Doprajte aj sebe dostatok času na správnu argumentáciu. Minimálne sa vyhnete obvineniam, že ste váš podnik o IT potrebách včas neinformovali.


strategic-planning

3. Rozprávajte o svojej práci

Aj keď DM nerozumie informačným technológiám tak, ako im rozumiete vy, nie je dôvod nepokúsiť sa vysvetliť mu, ako niektoré veci vo firme fungujú. Rátajte s tým, že máloktorý DM vám bude rozumieť tak, ako by ste si priali, ale možno to otvorí dvere k ďalšej efektívnej komunikácii.

Ak DM pochopí váhu vašej práce, bude ju aj inak vnímať a bude si ju pravdepodobne viac vážiť. Ktovie, možno sa „nutné zlo“ časom začne javiť ako neodmysliteľná potreba fungovania spoločnosti.

 

4. Porovnajte si hodnotu výdavkov

Ak sami váhate, či vám ten stres z pýtania si prostriedkov na IT stojí za to, skúste sa zamyslieť, kam idú financie firmy a či majú za tú sumu porovnateľný význam pre jej fungovanie. Napríklad, priemerná hodnota projektu obnovy podnikového DC v segmente SMB je 50 tisíc EUR. V podobných číslach sa pohybuje cena za manažérsky automobil prémiovej značky. Čo z toho je podľa vás ľahšie nahraditeľné? Porucha ktorého z nich napácha vo firme väčšie škody? Samozrejme, takýmto argumentom by ste nadriadených mohli naštvať.

Táto rada je pre vás osobne, aby ste si sami uvedomili skutočnú hodnotu bezchybne fungujúcej infraštruktúry. Čím viac tomu budete veriť, o to ľahšie si presadíte svoje.

 

5. Požiadajte IT partnera a dodávateľa o pomoc

Pri argumentácii s DM o nutnosti investície do nových technológii vám môže pomôcť váš IT partner. Dodávateľ IT riešení má takéto argumentácie takmer na dennom poriadku a je schopný jasne a zrozumiteľne odkomunikovať IT potreby vášho podniku, smerom k DM. Môže vypracovať prezentáciu opodstatnenosti investícii, poslať na stretnutie odborného konzultanta, ktorý má takéto diskusie v malíčku, a vám tým odpadne povinnosť sa týmto zaoberať.

pomoc

Dobrého IT partnera teda spoznáte aj podľa toho, že vám sám navrhne pomoc pri komunikácii s DM.



Autorom článku je Milan Rovčanin, v CDP má na starosti Stratégie & Marketing.
Copywriting: Carmen Urminček, marketingový koordinátor.