Nie darmo sa hovorí, že existujú dve kategórie serverov - monitorované a tie menej dôležité. Vo väčšine podnikov je monitoring serverov vykonávaný, prevážane vo vlastnej réžii, menej často formou poskytovanej služby. Aj pri najlepšej vôli sa v práci občas vyskytnú chyby, na ktoré v tomto článku chceme zdvorilo upozorniť.
1 - ignorovanie notifikácii
Zmyslom monitoringu je notifikovanie o zistených anomáliách. Napríklad, preťaženosť diskov indikuje potrebu A) doplnenia úložnej kapacity alebo B) vymazania duplicitných či menej dôležitých dát. A) je samozrejme správne, no B) je veľmi obvyklá reakcia adminov v menších podnikoch.
Ešte je tú aj možnosť C - ignorovanie notifikácii (z dôvodu vyťaženosti admina), čo nezriedka vedie ku pádu servera a nutnej obnove údajov, eventuálne celého servera zo záloh.
Zbytočná strata času a nepotrebné náklady, ktorým sa dá vyhnúť ak sa monitoring serverov objedná ako profesionálne poskytovaná služba.
2 - chýba prediktívna analýza ukazovateľov
Vývoj hodnôt rôznych metrík monitorovania v čase poskytuje dostatok informácii na predikciu budúceho správania systémov a nadimenzovanie optimálnych nákladov, napríklad na rozšírenie operačnej pamäte či kapacity diskového poľa.
Nie je neobvyklé, že analýza týchto ukazovateľov v podnikoch reálne chýba. Udeje sa najčastejšie až keď systémy spomalia (alebo v horšom prípade padnú) a začnú sťažnosti užívateľov. Zvyčajne sa analýza systémov robí iba pri ďalšej plánovanej obnove infraštruktúry, čiže raz za par rokov. Odvážne, ale neodporúčame!
Je vhodné v predom plánovaných intervaloch, avšak najmenej raz do roka (povedzme v rámci pravidelnej ročnej údržby systémov) vyhodnotiť ukazovatele metrík monitorovania.
3 - kapitulácia
Veľa krát sme sa zmieňovali o nedostatočnom rešpekte ku pozícii IT manažéra v skôr menších podnikoch na Slovensku a o tichej a obojstrannej vyrovnanosti s touto situáciou. Vďaka kvalitnému monitoringu systémov admini ako prví vedia o rizikách a potrebách súvisiacich s prevádzkou podnikovej IT infraštruktúry. Aleje tú dilema, načo to hlásiť vedeniu, keď aj tak potrebné prostriedky dostanú až keď sa skutok stane.
V tomto prípade odporúčame písomne upozornenie vedenia na možné rizika a tak isto písomnú žiadosť o pridelenie prostriedkov na kvalitný monitoring podnikového IS.
4 -kybernetická nezodpovednosť
Monitoring zväčšia dokáže odhaliť neobvyklé správanie podnikového IS či už ide o jeho spomalenie alebo aj výpadok aplikácie.
Nekvalitný, pripadne chýbajúci monitoring nedokáže včas reagovať na zozbierané dáta sledovaných systémov, kedy je ešte možné v zárodku diagnostikovať a reagovať na nekalé praktiky kybernetických útočníkov.
Úlohou a zodpovednosťou admina podnikovej IT infraštruktúry je zabezpečovať biznis kontinuity procesy vo firme a chrániť firemné dáta.
CDP vykonáva pravidelný monitoring serverov, formou poskytovanej služby, v desiatkach podnikoch na Slovensku.
Staňte sa aj vy užívateľom našich služieb! Služba Monitoring >
Zaujal vás tento článok?! Napíšte nám čo si o ňom myslíte >>>Ak chcete dostávať mesačný súhrn informácií s fókusom na firemné IT, prihláste sa k odberu CDP newslettra.